Egy napos
belföldi túra
külföldi túra
Szolgáltatások

Milleniumi kerékpárút: Krajnska Gore (SI) - Venzone (IT), + Wörthi-tó (AT)

Nehézsége : Könnyű, kezdőknek és gyerekeknek is ajánlott

Táv: 81 km + 41 km (tetszőlegesen felosztható több napra)

A Milleniumi vasútvonalon (vagy azt követve) kiépített kerékpárút igazi különlegesség. Több ága is van, mi a Szolvéniából indultunk, számolva azzal, hogy ebből az irányból jó sokat fogunk gurulni.

Karjnska Gora felé tartva érdemes megállni a Bledi-tónál, valamint bejárni a Vintgar-szurdokot is. Utóbbi meglepően szép és izgalmas túrahely, ahogy kiépített úton követjük a sebes, zöld színű patakot a szurdokban, benne a gyönyörű pisztrángokkal, számtalan átkelő útján elérve a nagy vízesést a végén.

Kerékpártúránkat Karjnska Gora központjából kezdjük (remek szállásunk volt a Hotel Lipa-ban), ahonnan hamar kiérve védett úton folytatjuk utunkat Tarvisio felé. Kb. ezen út feléhez érve lekanyarodhatunk a meseszép Fusine-i tavakhoz. Ha csak az egyikre van időnk, akkor a felső tavat válasszuk körbejárásra, az vadregényesebb. Mindkét tó körbejárható a kialakított és kiépített utakon. A tavakhoz ugyan kemény emelkedő vezet de megéri megküzdeni ezzel nyeregből vagy tolva a kerékpárt.

Visszatérve az útra kiváló minőségű kerékpárúton eljutunk Tarvisio-ba, ahol kedvünkre tehetünk kitérőt az alattunk elterülő városban. A kerékpárút amúgy elkerüli a városi forgatagot de közel megy hozzá. A várost elhagyva különleges hangulatú, rendkívül látványos helyen tekerünk hegyek, folyók, sebes patakok, gigászi autópálya tartó oszlopok mentén. Utunk a régi vasútvonalon vezet, sok alagúttal és hidakkal színesítve. Szinte folyamatosan gurulunk ezen a szakaszon.

Pontebba hangulatos városka, tárt karokkal várja a biciklistákat a jobbnál jobb kiülős, fagyizós kávézós helyekkel. Chiusaforte-ban egy eredeti vasúti állomásban működő étteremben is ehetünk, de egy utcával lentebb igazi olaszos hangulatú, kiülős éttermek várnak minket kiváló salátákkal, húsos tálakkal, pizzával.

Moggio-nál véget ér ugyan a kiépített kerékpárút, de nem ér véget a túránk! Kijelölt úton átterelnek a túloldalra, ahol murvás úton tekerünk, autók nélkül. Carnia-nál visszatérhetünk a másik oldalra egy olyan hídon, ahol csak kerékpárosok kellhetnek át, a hídon pedig ott van az eredeti sínpár a betonban, így hajthatunk a sínpárok között is. Az alattunk futó, sok ágú folyó és a további hidak látványa földön túli hangulatot kölcsönöz a helynek! Életre szóló emlék.

Ezután kis városokon keresztül elérünk Venzone-ba, ami egy kis ékszerdoboz annak, aki szereti a hangulatos, várfallal körülvett, nyüzsgő turista paradicsomot. Mi innen vonattal mentünk vissza Tarvisio-ba. Jegyet a vonaton is lehet venni, 1 felnőtt + 1 bicikli = 9,3 euro. A bringák külön, zárt vagonban utaznak, amit csak a személyzet tud kinyitni, fel és lepakolni. A táskákat le kell venni előre, hogy könnyebben fel tudják tenni a vagonokba.

Tarvisio-ból kocsival elindultunk hazafelé, megállva egy éjszakát a Wörthi-tónál, hogy azt is körbe tekerjük. A kerülést a kiváló Hotel Röch-től kezdtük, követve a kijelölt kerékpárutat a tó körül. Hamar megszoktuk, hogy a tó közelében vagyunk de nem közvetlenül mellette megy az út (egy sornyi ingatlan szinte mindig van közöttünk és a tó között).

Megéri lemenni Maria Wörth-be, egészen a kikötőig, ahol Charly cukrászdájában olyan süteményeket ettünk, amit máig emlegetünk. Igazán megnyugtató az a hely, pláne ilyen finomságokat fogyasztva :o) Hangulatos kis városokon áthaladva, a víz közelében maradva haladunk Velden felé, ami a Wörthi tó nyüzsgő központja, teljesen mediterrán hangulattal. Utunk visszafelé, a tó másik oldalán folytatódik, ami sokkal nyugisabb, szélesebb, jobb kerékpáros utakkal van kiépítve. Kevés helyen megy le ugyan a tóhoz a kijelölt kerékpárút, de ott még megmártózni is van lehetőségünk.

Pörtschach-nál menjünk ki a félszigetre, igazán szép, turistáknak való hely, kiváló éttermekkel. Élmény ott kerékpározni, a mediterrán hangulat jelen van mind az illatok mind látvány tekintetében. A kerülés végén is van még egy meglepően szép hely, pár km-rel a kör vége előtt egy patakon keresztül visz az utunk, ami szintén lenyűgöző látvány a híddal és a mellette futó kerékpár és gyalogos utakkal.

Wörthi-tó: egyszer mindenképpen érdemes meglátogatni és körbetekerni vagy körbefutni (maratoni táv), ki hogy szereti.